Kategorier
Håkan Bylin Nyheter startsidan

Nytt år och nya lärdomar

Vi skriver nu 2018 och min mission fortsätter, att lära det svenska folket uppskatta sporternas sport!

Tyvärr är gemene fotboll/hockey/handboll/cricketsupporters uppfattning om Roadracing ett ändlöst brummande varv efter varv där ledaren vinner och det är lika kul att kolla på som en riksdagsappelation.

Ni har så fel !! Ni tror ni har sköj när ni ser spanjorer filma sej medvetslösa på en gräsmatta efter att motståndaren rufsat dom i håret. Ni njuter av hårgeleitalienare som hellre rättar till luggen än tar en tjugometers defensiv löpning och vars högsta dröm är att komma på en unik målgest.

Och ni njuter av det värsta av allt, svenskar som försöker spela FOTBOLL !!

Herregud, ett svenskt lag som slår tre passningar till rätt adress på raken hyllas omedelbart som ett spelande lag med en offensiv och rolig spelide….. Vi har skrämmande låg acceptansnivå av vad som är god sport i detta land. Vem vill se Örebro-gefle förutom dess inavlade fans? Det är underhållningsnivå på lägre nivå än Marianergraven. Enda undantaget från denna totala misär är OIS, vars bolltrollande har fascinerat Sverige sedan 1887 .

Så till pudelns kärna. Kungaklassen inom roadracing stavas MotoGp. Det är hojar på 1000 cc och plus 240 hk. Detta på cyklar som väger runt 150 kilo !!!

En MotoGphoj accelererar snabbare än en F1 bil, där kan vi snacka om en rejäl kick i magen, underbart!! Blunda nu och tänk att du sitter på en Yamaha YFZM1. Du vrider fullt på rullen och släpper kopplingen. Efter några sekunder är du uppe i 340 kmh. Hur mår du? Jag mår antagligen bättre än jag någonsin gjort :-). Det är enorma krafter i dessa hojar och betänk att det är riktigt manligt, dvs TVÅ hjul och du får en liten liten uppskattning av vad det är dessa gladiatorer sysslar med.

Lite regler för dummies kommer här.

Varje race går på en söndag men själva racehelgen börjar på torsdagar med en förarpresskonferens.

Fredag : friträning 1 och 2.

Lördag friträning 3 0ch 4 samt kval . Kvalet är en snårig historia jag kommer ta upp senare.

SÖNDAG !!! Dagen då Tellus roterar lite snabbare , fåglarna sjunger lite högre och skribenten av dessa rader vaknar med ståfräs ! Racedags !!!

Det börjar med den lättaste klassen Moto3 och följs av mellanklassen Moto2 för att klockan 14 lokal tid följas upp av Kejsarlaget , MotoGp-racet.

Först ett installationsvarv där alla förare kör ett varv för att ta sin position på startgriden och sedan en följer 15 minuters vansinnig spånning där journalister o reportrar , kameramän o fotografer totalt förstör alla möjligheter för piloterna att koncentrera sej. Men det kan dom givetvis ändå, detta är ju stålmän vi pratar om.

Klockan tickar ner, man ser att media sakta men säkert flyttas bort medans piloterna tar på sej sina hjälmar igen. Här finns inget hårgele, här bryr sej inte en jävel om hur luggen ligger.

Fem minuter kvar och säkerhetsbilen börjar sitt varv med den stora nedräkningsklockan på taket, 5 min to start.

Nu är nerverna på helspänn, däckvärmare har åkt av , den sista depåpersonalen lämnar föraren ensam ute på den heta asfalten, kvar är hjälten med sin hoj, sina tankar och sin bävan för starten.

Nu släpper starpersonalen iväg förarna för ett uppvärmningsvarv, jävligt viktigt av säkerhetsskäl då ett GP-dack håller ca 97 grader i däckvärmaren och man vill absolut inte starta med ett set kalla däck.

NU är klockan 14:00 och herr bylings panna glänser av svett.

Bakre flaggvakten visar grön flagga när alla ekipage står på plats och då visar även främre flaggvakt grön flagga och nu börjas det.

Ljudet av 22 hojar som varvar på 25 000 varv är enormt, publiken, ofta över 100 000 bara skriker och läktarna är knallgula av alla Valentino Rossis fans. NR 46 är den stora megastjärnan, 38 år och vinner fortfarande race, är med och slåss om VM-titeln varje år.

Och där gick starten, herrejävlar vilken fart , dom är uppe o över 300 knyck när dom bromsar in till under 100 i första kurvan, 22 hojar i full fart och omkörningarna haglar redan.

En eller ett par krascher är oundvikliga, det kraschas i genomsnitt 60 (SEXTIO !!) gånger under en racehelg.

Och direkt sätter sej paniken i bylings hjärna, kör inte omkull, kör inte omkull, fan snart e racet slut, helvete kan inte det förbannade jävla racet ta slut snart osv osv. Jag är hyfsat splittrad under ett race, leder Vale vill jag knappt titta mer, jagar han ledarna vill jag knappt titta mer av skräck att han ska köra omkull.

Nu fullkomligt badar jag i svett och ömsom jublar ömsom svär, att sitta stilla är omöjligt.

Sedan följer runt 12 mil av extremt sinnessjuk racing på två hjul.

Jag lägger med några Youtubelänkar så ni kan förnimma lite av känslan.

Vi höres och god fortsättning och missa för fan inte de officiella testerna i Sepang 28 januari , aaaaaahhhhhh-

https://youtu.be/V_94fR1e7EQ

https://youtu.be/JY9mrKR5SkA

https://youtu.be/KzrNC3YDKyY

4 svar på ”Nytt år och nya lärdomar”

I loved as much as you’ll receive carried out right here.
The sketch is tasteful, your authored subject matter stylish.
nonetheless, you command get got an nervousness over that you wish be delivering the
following. unwell unquestionably come more formerly again since exactly the same nearly a lot often inside case you shield this hike.

Thanks for one’s marvelous posting! I certainly enjoyed reading it, you might be a great author.I will remember to bookmark your blog and will eventually come back sometime soon. I want to encourage you continue your great
job, have a nice afternoon!

Stängt för kommentering.